Weersomstandigheden

16-3-2018

Brrr… opnieuw winters weer in aantocht! De weergoden zijn ons nog niet goed gezind. Dit kan de komende dagen gevolgen hebben voor de trainingen en wedstrijden. Houd daarom de Lisa-app (tot kort voor vertrek) goed in de gaten; daar brengen wij jullie op de hoogte wanneer een training of wedstrijd wordt afgelast.

Afg
elasting door een vereniging, hoe werkt dat?

Een vereniging kan wedstrijden afgelasten. Dat gebeurt onder andere in de volgende gevallen:
- de staat van de velden of accommodatie is niet in orde;
- er is sprake van hevige regenval, sneeuwval en/of vorst, waardoor de velden niet bespeelbaar zijn;
- er is sprake van een calamiteit, bijvoorbeeld een sterfgeval binnen de vereniging;
- een team is niet beschikbaar; in dat geval geldt de procedure 'Procedure geen team beschikbaar
;

Alleen de wedstrijdsecretaris is uiteindelijk bevoegd om een wedstrijd vooraf af te gelasten. Hij/zij volgt de daarvoor geldende procedure.

Winters weer, maar de wedstrijd gaat gewoon door? 7 tips voor sporten bij koud weer:
1. Check de weersvoorspellingen zodat je niet voor verrassingen komt te staan;
2. Zorg voor een goede warming-up en cooling-down ter voorkoming van blessures;
3. zorg voor kleding die past bij de weersomstandigheden. Trek voldoende (warme) kleding aan. Denk hierbij niet alleen aan je bovenlichaam, maar denk ook aan je ledematen. Kleed je in laagjes;
4. houd rekening met de gevoelstemperatuur. Bij een gure wind kan het vele malen kouder aanvoelen dan wat de thermometer aangeeft;
5. is het erg koud, dan is een hoofdband geen overbodige luxe. Je verliest immers zo'n veertig procent van je energie via je hoofd!
6. het is aan te raden om een (fleece) deken voor de reserve-/wisselspelers op de bank beschikbaar te hebben en zorg ervoor dat wisselspelers warm zijn aangekleed;
7. zorg voor extra drinken en tussendoortjes. Als het koud is heb je meer energie nodig om warm te blijven. Laat je niet misleiden door het weer: op een zonnige winterdag lijkt het net of je niet zweet, maar dat is schijn! Drinken, zowel tussentijds als na afloop, is net als op een zomerdag altijd belangrijk.